Il porcino

Technokookblog

Abrikozen en bananenchutney

 

Abrikozen & bananen-chutney

Abrikozen & bananen-chutney

De wilde plannen beginnen allemaal met die vrijdagse bezoeken aan de markt. In de zomermaanden is er zoveel vers fruit te krijgen dat ik me iedere week door minstens twee soorten laat verleiden. Vooraf heb ik eigenlijk nooit een recept in gedachten: ik koop wat me lekker lijkt. In mijn achterhoofd zingt het meestal rond: “Ik kan er altijd nog ijs van maken”.

Vorige week waren de abrikozen in de aanbieding. Lekkere, zacht-oranje abrikozen voor maar € 2,25 per kilo. Ik nam een grote zak mee naar huis. Verschillende ijsrecepten passeerden de revue en werden in Evernote gezet: Chunky apricot icecream, the best apricot icecream…ever (en ook nog eens zuivelvrij) en IJs van geroosterde abrikozen met honing. Ik had nog een paar extra kilo’s donkergoudkleurige rijpe abrikozen mee moeten nemen!

Uiteindelijk koos ik ervoor om er geen ijs van te draaien. Al bladerend door mijn retro ‘Inmaken en bewaren’- receptenboek (door Karin Iden) kwam ik namelijk een recept tegen voor Abrikozen-bananenchutney. Dat klonk zo lekker en ik had ook nog eens alle ingrediënten in huis dat ik direct de abrikozen klein begon te snijden.

Een retro-kookboek (nou ja ook, uit 2000) is leuk om eens in rond te snuffelen. Vreemd als het klinkt geeft het ook – slechts 15 jaar later – toch al een indruk van veranderende kookgewoonten. Zo blijken de inmaakrecepten hier en daar een zakje ‘einmachhilfe’ “van Dr. Oetker nodig te hebben. En soms moet er in chutneyrecepten een aantal eetlepels azijnessence 25% worden toegevoegd. Google heeft na lange zoektochten nog geen uitkomst kunnen bieden in de speurtocht naar deze ingrediënten. Beide producten heb ik nog niet online noch in de bakstenen winkels kunnen vinden.

Abrikozen- bananenchutney

Ingrediënten
* 500 gram rijpe abrikozen
* 2 bananen
* halve groene paprika
* 500 gram suiker
* 70 gram rozijnen (of krenten)
* mespuntje cayennepeper
* halve theelepel zwarte peper
* 1 mespuntje pimentpoeder
* 1 mespuntje gemalen kardemom

Werkwijze
De abrikozen wassen, droog deppen en halveren. Verwijder de pit en snij het vruchtvlees in stukjes. Schil de bananen en snij ze in stukjes. Snij de groene paprika ook in kleine stukjes. Ik heb ervoor gezorgd dat de stukjes abrikoos, banaan en paprika ongeveer allemaal even groot waren.

Doe de abrikoos, banaan en paprika met de suiker en krenten in een pan. verwarm en roer af en toe goed door. Breng aan de kook. Voeg de cayennepeper, peper, piment en kardemom toe. laat alles op een laag vuur zachtjes pruttelen. Doe de hete chutney in (gesteriliseerde) potten en zet op de kop. Nadat de potten helemaal zijn afgekoeld kun je ze in de kast bewaren.

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht is geplaatst op 07/08/2014 door in Jam, Chutney, Relish & Pickles, Recept.

Navigatie

